Samhällsbyggnadsnämnden har gett klartecken för att byta ut vatten- och avloppsledningar på Rosgatan i stadsdelen Morön.
Arbetet startar i oktober 2026 och väntas pågå till 2027.
Syftet är att förbereda infrastrukturen för den kommande Norrbotniabanan. – Det känns bra att få ge startbesked till ännu ett ledningsarbete för att förbereda för Norrbotniabanan.
Inte bara är det ett tecken på att det verkligen börjar hända grejer i väntan på järnvägen – nya ledningar i marken är också av stort värde för samhället i sig för att säkerställa god funktion för en lång tid framåt, säger Filip Palukka (V), 1:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Bakgrunden är att Norrbotniabanans planerade sträckning korsar befintliga ledningar.
Lösningen innebär att ledningar som i dag ligger längs väg 372 flyttas och ersätts av två nya stråk på varsin sida om Moröskolan.
Höstens arbete omfattar det östra stråket längs Rosgatan, medan det västra stråket hanteras senare av Trafikverket.
Utöver nya ledningar för vatten, spillvatten och dagvatten kommer kapaciteten i dagvattensystemet att höjas. – Vi gör de här åtgärderna nu för att skapa ett robust och långsiktigt hållbart VA-system.
Det minskar risken för störningar både under och efter byggtiden, säger Stefan Johansson, avdelningschef för Vatten och avfall på Skellefteå kommun.
Projektet finansieras via kommunstyrelsens medel som redan avsatts för Norrbotniabanan.
Det är det andra större ledningsprojektet inför järnvägen – under våren 2026 genomfördes ombyggnationer på Östra Nygatan på Älvsbacka.
Fakta: Norrbotniabanan är ett av norra Sveriges största infrastrukturprojekt och en förutsättning för Skellefteås långsiktiga utveckling.
Järnvägen ska möjliggöra klimatsmarta resor och transporter längs Norrlandskusten.
Trafikverket planerar och bygger banan, medan Skellefteå kommun ansvarar för bland annat markförberedelser och utbyggnad av infrastruktur som VA-ledningar.